DUYGULARI ANLAMAK VE ANLAŞILMAK
Empati, karşımızdaki kişilerin
konuşması ve beden hareketlerini izleyerek onların duygu ve düşüncelerini
anlayabilmektir.
Dinlemek ise, sadece duymak değildir.
O kişinin vermek istediği asıl mesajı ve duygularını gerçekten anlamak ve
katılmasak dahi saygıyla karşıladığı hissettirmek anlamına gelir.
Peki
Dinlemek ve Empati Bize Ne Sağlar?
- Katılmasak dahi, karşımızdaki kişinin duygu ve düşüncelerine değer verdiğimizi gösterir. Böylece bizimle rahat bir iletişim kurabilir ve düşüncelerini bize kolayca açabilir.
- Yanlış anlaşılmalar varsa karşılıklı düzeltme imkanı verir.
- Anlatana motivasyon sağlar.
- Yanlış anlaşılmadan kaynaklı öfkeler azalır veya ortadan kalkar.
- En önemlisi, taraflar birbirlerini karşılıklı olarak daha iyi anlar ve ona göre iletişim kurar. Çünkü herkes birbirinin fikir ve düşüncelerine katılmak zorunda değildir. Önemli olan birbirini anlayarak kırmadan konuşabilmek ve anlaşabilmektir.
Bu noktada iyi bir dinleme için şu hatalara
düşmemek gerekir:
- Dinliyor Görünmek: Dakikada ortalama 150 kelime söyleyebiliriz. Bununla birlikte 500 kelime dinleyebiliriz. Bu durum, dinlemekten sıkılmamıza neden oluyor. Başka şeyler düşünmeye, hayal kurmaya başlıyoruz.
- Seçmek: Sadece bizi ilgilendiren kısımları dinliyoruz; çünkü doğamız gereği hepimiz en çok kendimizle ilgiliyiz.
- Prova Yapmak: Karşımızdaki konuşurken ona vereceğimiz cevabı tasarlamaya başlarız zihnimizde… Ve bu arada doğal olarak dinlemeyi unutuyoruz.
- Akıl Okumak: Daha ilk kelimelerden, cümlenin devamının nasıl geleceğini kestirmeye çalışıyoruz. Üstelik bir de bunu başardığımızı düşünüyor, söylenenlerin tamamını dinlemeye değer bulmuyoruz.
- Karşılaştırmak: Söylenenleri kendi başımıza gelen bir olayla ya da başkalarından duyduklarımızla karşılaştırmaya başlıyoruz.
- Şüphelenmek: Konuşmanın başında karşımızdakinin “abarttığına” ya da “doğru söylemediğine” karar verip dikkati elden bırakıyoruz.
Yukarıda belirtilen hatalara düşmeden
etkin bir empatinin ilk kuralı olan iyi dinlemeyi ve gözlemi yaptıktan sonra
sıra, karşındakini kırmadan ve onu anladığını gösterecek şekilde konuşmak veya
cevap vermektir. Bunun için çok konuşmak zorunlu değildir. Beden
hareketlerimizle de (kafamızı sallayarak, tebessüm ederek vs.) karşımızdaki
kişiye bunu göstermek mümkündür.
Sonuçta hem iş, hem de özel
yaşantımızda anlamak ve anlaşılmak için empati ve dinlemek önemli iki konudur.
Bazen gündelik yaşantımızda, istememize rağmen gereği gibi yapamayabiliyoruz. O
nedenle bu yazının şapkamızı önümüze alıp okuyup faydalanacağımız bir yazı
olmasını dilerim.
Yorumlar
Yorum Gönder
Merhaba,
Değerli yorumunuz için teşekkürler. Blogumuzun yayın kriterleri çerçevesinde incelenip uygun görülmesi durumunda en kısa sürede yayınlanacaktır.
Saygılarımla,