KARLI SATIŞIN ANAHTARI
Bir önceki yazımızda satışı kapatma teknikleri üzerine
durmuştuk. Bu yazımızda devamını getirip satışı karlı kapatmanın püf
noktalarını ele almaya karar verdik. Nitekim şirketin reel performansını ortaya
koyan tek başına ciro değil, aynı zamanda elde ettiği kardır. Cironun yüksek
olması, her durumda şirket karının yüksek olduğu anlamına gelmeyebilir.
En basit tarifiyle gelirle giderler arası fark olan kar, ticari
kar, faiz ve vergi öncesi kar (EBİTDA) ve net kar şeklinde hesaplanabilir. Şirketin
genel karını ortaya koyan net kardır. Satış cirosundan iskontolar, faaliyet giderleri,
genel giderler, yasal karşılıklar ve vergiler düşüldükten sonra ortaya çıkan
değer net karı verir.
Peki net karı maksimize edebilmek için satıcılar olarak bizim
üzerime düşen nedir? Satışı kapatırken prim alma, hedeflere ulaşma vs.
gerekçelerle sadece ciroyu değil, karı da gözetmeliyiz. Bunun için ne
yapmalıyız? Cevabı basit: Karlı satış anlaşmaları yapmalı ve satışı mümkün
olan en az tavizle (fiyat, ödeme şekli, ödeme vadesi) kapatmaya çalışmalıyız.
20 yıldır satış mesleğinin içinde olan birisi olarak bunu yapmanın
hiç kolay olmadığının farkındayım. Fakat bir o kadar imkansız olmadığının da biliyorum.
Çünkü profesyonel bir saha satışçısının görevi sipariş almak değil, temsil
ettiği şirketi ve müşterinin çıkarlarını düşünerek en optimum çözümü üretip
satın alma anlaşmasına ikna etmektir. Bunun karlı satış için bazı tavsiyelerde
bulunabilirim.
1) Öncelikle doğru müşterilerle doğru
zamanda temas ederek, doğru ikna tekniklerini kullanarak karlı satış
anlaşmaları yapabileceğinize kendinizi inandırın ve gerekli sabrı gösterin.
2) Saha ziyareti rut (güzergah) planınızı,
kaynaklarınızı (zaman, ulaşım, yakıt, emek vs.) en etkin kullanacak şekilde yapmaya
çalışın. Çünkü doğru müşteriye doğru zamanda dokunmak ve bunu da yaparken
elimizdeki kaynakları en optimum şekilde kullanarak yapmak gerekir.
3) Yeni müşteri anlaşmaları yaparken
risk analiz yapmayı ihmal etmeyin. Eğer cari veya vadeli ödeme seçenekleri
sunuyorsanız mutlaka analizi iyi yapın. Aksi durumda iyi ciro yapabilir fakat
sonrasında yaşayacağınız ödeme alama, gecikme, müşterinin iş yapış tarzının
yarattığı problemler vs. nedeniyle karınız düşebilir hatta zarar da elde
edebilirsiniz.
4) Eğer cari veya taksitli
çalışıyorsanız, mutlaka tarihinde ödeme yapması için müşterinizi takip edin ve
onları ikna edin. Çünkü unutmayın ki, satışın işi paranın cebe girdiğinde
biter.
5) Fiyatı rakiplerin seviyesine
çekmek yerine, öncelikle rakiplere göre farklılıklarınızı ve sağladığınız avantajları
öne çıkartıp potansiyel müşterilerin sunduğumuz fiyata razı olmalarını sağlayın.
Nitekim bunu başaramazsak doğaldır ki iskonto yapmadan satışı kapatmak çok zor
olacaktır.
6) Müşteriniz ne kadar sizi zorlasa
da, fiyatınızı stratejik müşteriler (referans sağlayacağınız, rakibe gitmesini
istemediğiniz, gelecekte daha karlı işler yapma olasılığı gördüğünüz) haricinde
çok fazla düşürmeyin.
7) Rakiplerinizi iyi tanıyın ve şirketinizin
onlardan neyi daha iyi yaptığını (ürün, hizmet, kalite, marka güveni, termin vs.)
belirleyip bunu içselleştirin. Bugün rakip gibi görülmeyip gelecekte önümüze
çıkabilecek rakipleri de dikkate alın.
8) Müşterinin ortaya koyduğu
itirazlardan korkmayın. Bazı müşterilerin satıcıdan daha fazla taviz almak için
bilinçli yapabileceğini unutmayın. Ayrıca itirazların, müşteriyi ikna etmek
için bir fırsat olduğunu unutmayın. Çünkü nasıl ikna olacağı ile ilgili bir
sinyal verecektir. Önemli olan doğru ikna tekniği bulup onu doğru zamanda doru
biçimde kullanabilmektir.
9) Günü kurtaracak şekilde hareket
etmeyip, müşterilerinize yüksek güven sağlayın (Bunun için müşterilerde güven
yaratmanın 10 kuralı adlı yazımıza bakınız!)
Tabi kar, sadece satışçının
kontrolünde olan bir durum değildir. Bunun için üst düzey yöneticilerin doğru stratejiler
belirlemesine ve uygulamasına, yatırımların doğru zamanda ve doğru kaynaklarla
yapılmasına, etkili bir yönetim ve organizasyona, satış dışındaki operasyonel
departmanların iyi organize ve koordine olmasına da ihtiyaç vardır. Nitekim planlama,
üretim, satın alma, depo ve sevkiyat, finans, ar-ge vs. kritik departmanlar da iş
süreçlerini satış stratejileri ile uyumlu olacak şekilde ilerletmeli. Aksi
durumda satışın sahadaki gücü azalacaktır. Bu durumda satıcıların, yukarı
bahsettiğimiz ikna teknikleri istenen etkiyi göstermeyecektir. Ama tüm bunlara
rağmen biz satıcılar olarak üzerimize düşeni yapalım. Gerisi gelecektir.
Bu tavsiyelerimizi dikkate alıp denediğinizde, karlı
satışlar beraberinde gelecektir. Unutmayın ki, İnanmak yapmanın yarısıdır. Karlı
satışlar yapmanız dileğiyle…
Yorumlar
Yorum Gönder
Merhaba,
Değerli yorumunuz için teşekkürler. Blogumuzun yayın kriterleri çerçevesinde incelenip uygun görülmesi durumunda en kısa sürede yayınlanacaktır.
Saygılarımla,