KURUMSAL İTİBARI YÖNETMEZSEN RAKİPLER YÖNETİR
Duayen İtibar Yönetimi Uzmanı Salim Kadıbeşegil 09 Haziran tarihindeki bir webinarda “itibarını yönetmezsen, rakiplerin yönetir” şeklinde bir tanımlama yaptı. Kesinlikle katılıyorum. İtibarın doğal yollarla kendiliğinde oluşmasını beklemek yerine sistemli bir şekilde yönetilmesi ve sürdürülmesi uygun olacaktır.
Aksi durumda rakipler,
ortaya çıkan bir olumsuz durumu kullanarak veya suni olarak yaratılan olumsuz
haberler yayarak çeşitli mecralarda yapacakları kötüleyici iletişim çalışmaları
ve kampanyalarla kurumsal itibarımızı kontrolümüz dışında olumsuz etkileyebilir.
Unutmayalım ki, gerçekler farklı olsa da insanlar algıladıklarına inanma
eğilimi gösterirler.
Kurumsal itibar,
tüketici, yatırımcı, tedarikçi, insan kaynağı, toplum gibi paydaşların güvenini
artıran, duygusal bağını güçlendiren, tutum ve davranışlarına etki eden
stratejik bir konudur. İtibar Enstitüsü ve Era Research & Consultancy
tarafından uluslararası ve ulusal şirketlerdeki 72 kişi üzerinde yapılan
araştırmaya göre kurumsal itibar denilince akla gelen 10 konu şu şekilde ortaya
koyulmuştur*:
- Güven, güvenirlik, güven duyma %50
- Saygınlık, prestij ve saygı duyulan kurum %41,7
- Kurumun farklı paydaşlar nezdindeki algısı %16,7
- Değer ve değerler %8,3
- Dürüstlük %6,9
- Kalite %6,9
- Kredibilite %6,9
- İmaj %5,6
- Şeffaflık %4,2
- Sürdürülebilirlik %4,2
* Bu soruya birden fazla
cevap verebildiği için her bir cevap, kendi içinde yüzde analizine tabi
tutulmuştur.
İtibarın yarattığı
güven ve pozitif algı, uzun vadede şirketlerin ve markaların iş performansını
(hisse değeri, yatırımcı talebi, tüketici talebi, marka değeri, karlılık vs.)
olumlu etkiler ( Dowling (2001; Fombrun, Van Riel, 2004; Özpınar, 2008). Charles Fombrun’un da
vurguladığı gibi kurumsal itibar, yeni yatırımcıları, nitelikli insan
kaynağını, yeni müşterileri mıknatıs gibi şirkete ve markaya çeker.
Öte yandan krizlerin
yarattığı belirsizlik, kaos ve ekonomik durgunluk dönemlerinde, şirketler ve
markalar için bir koruma kalkanı oluşturur. Krizlerden rakiplerine göre daha
iyi sonuçlarla çıkmasına yardımcı olur. Hepimizin şahit olduğu gibi koronavirüs
salgını ile ortaya çıkan kriz ortamında itibarı yüksek global ve yerel birçok
şirket bu avantajını kullanmıştır. Sonuçları da yeni normalle birlikte daha da
net görülecektir.
İtibar yönetiminin sadece
global ve büyük şirketler tarafından önemsenmemeli. KOBİ’lerin ve yeni kurulmuş
şirketlerin de sağlam temeller üzerine oturmaları için en başından ipleri sıkı
tutmaları gerekir. Duayen İletişim Uzmanı Ali Saydam’ın dediği gib “itibar, namus gibidir ve delege edilemez”.
Salim Kadıbeşegil’e
göre “kurumsal itibar, şirket sahibinin
veya en üst düzey yöneticisinin kurumsal sistemlere itibarla ilgili bir gündemin
taşınması için vereceği bir kararla başlayacaktır. Topyekun itibar
seferberliğine başlamadan önce küçük adımlarla alıştırmalar yapmak konunun hem
daha iyi anlaşılması hem de günlük yaşamla kolayca ilişkilendirilmesi
açılarından yararlı olacaktır. Bu çerçevede yapılacak çalışmalarda ilişki ve
iletişimin planlı olarak yönetilmesi kısa bir süre içinde somut sonuçların
alınmasını da sağlayacaktır. Kurumsal itibarın yönetilmesi yeni bir yatırım,
yeni bir teknolojik harcama, olmayan bir şeyin icad edilmesi değildir. Kurumsal
sistemlerde zaten var olması gereken bir husustur!”
Sonuçta itibarlı bir
şirket ve marka olmak için güvenilir, sahici, samimi, etik, hesap verebilir, şeffaf,
iyiliksever ve vicdanlı olma cesaretini göstermek yeter.
Mevlana’nın dediği
gibi; “Kim demiş gül yaşar dikenin
himayesinde? Dikenin itibarı gül himayesinde!”
Bir sonraki yazım pazarlamanın
2P’si üzerine olacak. Sayfalarımı ve bloğumu takip kalın, sağlıkla kalın.
Yararlanılan kaynaklar:
·
Dowling, G. Creating
Corporate Reputations: Identity, Image and Performance,
·
Oxford: Oxford University
Press, 2001
·
Fombrun, C.J., Van Riel,
C.B.M. Fame and Fortune: How SuccessulCompanies Build Winning Reputations,
NJ, Prentice Hall, 2004
·
İtibar Enstitüsü & Era
Reserch, Kurumsal İtibar Araştırması, 23 Temmuz 2013
·
Salim Kadıbeşegil, İtibar
Üzerine Aforizmalar, http://www.salimkadibesegil.com/tr/2015/04/14/itibar-yonetimi-uzerine-aforizmalar/
·
Şaha Burcu BAYGÜL ÖZPINAR,
Kurumsal İtibarın Ölçümü: Türkiye’ye Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması,
Anadolu Üniversitesi SBE, Doktora Tezi, 2008
Yorumlar
Yorum Gönder
Merhaba,
Değerli yorumunuz için teşekkürler. Blogumuzun yayın kriterleri çerçevesinde incelenip uygun görülmesi durumunda en kısa sürede yayınlanacaktır.
Saygılarımla,